Min chef kom och ställde frågan till mig häromdagen kring hur jag säljer in vårt företag och våra tjänster till våra kunder. Det kändes som en ganska svår fråga att svara på, så jag bad om att få lite betänketid. Är jag egentligen någon säljare? Ja, det tror jag. Men ordet säljare är så starkt förknippat med någon dryg jävel som hänger på dörrhandtaget, eller står i något köpcentrum någonstans och skriker ut frågor om vilken mobiloperatör man använder – så spontant ryser jag när jag hör ordet.

Men faktum är att det handlar om något helt annat. Det handlar om relationer.

Bevara relationerna med hjälp av ett affärssystem

Jag känner mig duktig på det här med att skapa relationer som i sig leder till mersälj, men mycket av det beror också på att vi har ett grymt affärssystem som vi investerade i förra året. Det är först när vi började med det som jag kunde systematiska mitt arbete med att följa upp befintliga kunder och nya leads med kvalitet – eftersom allt det här var någon form av halvorganiserat kaos innan. I det här affärssystemet, Yoddla, så sparar jag allt under olika kategorier och olika ”skeden” inom projektets levnadstid så att säga, så att jag helatiden har stenkoll på vart mina kunder befinner sig i själva köpesprocessen med oss.

Sedan tror jag min chef kanske har en annan bild av säljande, och skulle jag jämföra mig mot mina kollegor är jag nog inte halvvägs av vart de är någonstans. Men jag tröstar mig med att de har betydligt fler år inom branschen än vad jag har, så jag ser i allafall en ljus framtid i mina kollegor

Jag siktar på att utvecklas allt mer inom detta, och betraktar nyfiket men i tystnad hur alla runt mig jobbar. Det är så jag lär bäst. Watching, thinking, doing. Hur skulle du säga att ni arbetar med det i era företag? Hade varit roligt att höra lite fler historier och exempel från arbetslivet!